کد مطلب:300693 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:139

جهیزیه اش


درست است كه فاطمه اولین زن اسلام است ولی مهر او همان مهرالسنه (حدود 500 درهم) و جهیزیه اش بسیار اندك است. آن روز كه بنای ازدواجش با علی گذارده شد، همه آنچه كه به عنوان جهیزیه این عروسی شكوهمند تهیه شد عبارت بود از:

یك پیراهن كرباس، یك روسری پشمی، یك چادر (سرانداز)، یك تخت چوبی با پوست خرما، دو تشك، یكی از كتان و دیگری از لیف خرما، چهار بالش از پوست میش، یك پرده از پشم شتر، یك حصیر از علف صحرا، یك دست آس برای آرد كردن، یك بادیه فلزی، یك مشك چرمی، یك كاسه چوبین، یك مشربه چرمی، دو كوزه گلی، یك بشقاب گلی، دو دستبند نقره.

وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جهیزیه ساده فاطمه را دید به وجد و نشاط آمد و فرمود: خداوندا زندگی را بر كسانی كه وضعشان این چنین و بیشتر ظروف آنها سفالین است مبارك گردان.

وسایل و اسباب خانه فاطمه در آغاز زندگی، در دوران شور و جوانی همین بود و گمان دارم تا روزی كه از دنیا می رفت نه تنها بر این مقدار چیزی نیفزود بلكه بخشی از آن راهم در راه خدا از دست داد


چون دستبندهای نقره، پرده ی در و...

و تازه گاهی همین اثاثیه ناچیز را در نزد كسی به گرو می گذاشت، تا گندمی قرض كند، آن را با دست خود آرد كند، خمیرش نماید، نانی تهیه سازد و در راه خدا به فقیری دهد، و یا شكم گرسنه ای را سیر كند.